Var så heldig å få være med på kåringen og hedringen av gasellebedrifter på vestlandet som ble avholdt i Sandnes.
Som en del av programmet presenterte Noa (The North Alliance) noen funn fra deres undersøkelser om hva som skiller en gaselle fra en seriegaselle. Altså en bedrift som presterer usedvanlig bra over tid. Her er de største forskjellene:
1. Lederskifte
Går fra en lidenskapelig og ide-nær leder - gjerne gründeren - til en mer strukturert og erfaren leder.
2. Ledergruppe
Omorganiserer ledergruppen fra å være smal og praktisk orientert, til mer kommersiell. Seriegaseller har i snitt 3 kompetanser i ledergruppen, mens vanlige gaseller har 2.
3. Lagspill
Fra en “familie” til “lag”. Mest i overført betydning, men ikke bare. Forskjellen på det? Jo, lagspillere er enklere å bytte ut enn familiemedlemmer. “Lagfølelse” er et stikkord som beskriver kulturen i en seriegaselle.
4. Proaktivitet
Man går fra å reaktivt tilfredsstille kundebehov, til å proaktivt skape nye. Kundefokus. Personlig notat: Dette punktet mener jeg er interessant og helt klart det viktigste. Innovasjon kalles det.
5. Vekststrategi
Går fra en optimaliserende til en ekpansiv vekststrategi. Henger sammen med punkt 4, men tar også høyde for å utvide markedet og finne nye markeder. Innovasjon det også.
I tillegg til disse fem, ble også disse faktorene nevnt:
- Jobber metodisk med kulturbygging
- Utforsker AI i praksis
- Strategisk merkevarebygging
- Målrettet fokus på bærekraft
- Eksterne investorer/eiere