Offshoring, near-shoring, remote teams, staff augmentation, outsourcing, eksterne utviklingsteam.

Det kan kalles mange ting, men det jeg tenker på er når en bedrift ønsker å knytte til seg utviklingsresurser og kompetanse gjennom et eksternt firma som spesialiserer seg på dette.

Altså, ikke det samme som rene prosjektbaserte leveranser og konsulentavtaler.

Remote work teams
Utvid teamet ditt uten å ansette

Hva er fordelene med eksterne utviklingsteam?

…for det er jo det det er. Billig, rask, god, fleksibel hjelp til å få gjort det du vil. Å søke hjelp til å få jobben gjort har en rekke fordeler sammenlignet med å rekruttere lokalt og vokse organisasjonen organisk:

  • Billigere tilgang på god kompetanse. Tilbyderene av tjenestene er ofte fra lavkostland med gode utdanningsinstitusjoner. Gjerne Øst-Europa.
  • Raskere tilgang på resurser ved at man slipper rekrutteringsprosessen.
  • Fleksibilitet og “elastisitet”. Teamet kan rakst etableres, utvides eller avvikles.
  • Frigjør tid or resurser internt, men menneskene må så klart følges opp.

Hvor finner man tilbydere av eksterne utviklingsteam?

Sjekk først i nettverket ditt etter referanser og erfaringer. (Slår et slag for de dyktige folka i Cefalo)

Sjekk tjenester som clutch.co og goodfirms.co.

Ellers er Google en god venn.

Vær litt bevist på hva du leter etter. Spesielt med tanke på lokasjon/tidssone siden du tross alt skal jobbe effektivt sammen med teamet.

Viktige spørsmål å stille

Når du har funnet en håndfull interessante tilbydere må man snakke med dem. Hva de tilbyr og måten de tilbyr det på varierer. Her er noen viktige spørsmål å stille:

  1. Rekrutteringsprosessen. Koster det noe? Up-front fee? Fastpris eller per person til intervju? Når og hvor mye er du involvert? Er det bindingstid eller prøvetid?
  2. Har de “bench”? Rekrutterer de fra scratch spesielt for deg eller har den en “bench” internt? Har de interne resurser kommer du raskere i gang, men kompromisset kan være kvalitet og eksklusivitet.
  3. Hvordan faktureres det? Faktura? Kredittkort? Hvor kommer fakturaen fra? Som regel ikke noe problem, men en uspesifisert faktura fra et land utenfor EU kan skape utfordringer. Er det bindingstid?
  4. Faktureres kostnader transparent? IT-utstyr, forsikringer, skatt, kontorer og påslag. Sørg for at fakturaen er spesifisert eller at det på andre måter er dokumentert hva du betaler for.
  5. Hva er inkludert? Utstyr for å gjøre jobben, som laptop, er som regel inkludert. Men holder det mål? Hva med hjelp til reiser og visum for eksempel? Har de “reserveresurser” som kan hjelpe til på kort varsel i forbindelse med sykdom for eksempel?
  6. Hvordan ansetter firmaet menneskene? Ofte ansettes de ikke, men bedriften “leier” menneskene inn på en konsulentavtale (B2B). Fordeler og ulemper avhenger av lokalt lovverk, men sørg for at du vet. Dette påvirker også om du ønsker å ansette menneskene direkte i selskapet ditt senere også.
  7. Work/life balance og arbeidsmiljø. Vi har et moralsk ansvar (spesielt vi nordmenn imo) for å sørge for at mennesker ikke blir utnyttet og har gode arbeidsforhold. Spør hva som gjøres for arbeidsmiljøet lokalt og hva du kan bidra med. De snakker ofte om alt det fine de gjøre for å holde en god “retention rate” i denne settingen.
  8. IT sikkerhet. Du vil sansynligvis gi menneskene tilgang til e-post, dokumenter og interne systemer du ikke ønsker at andre skal se. Sørg for å få dokumentert rutinene tilbyderen har for å sikre dine data. Hvem eier laptopen til menneskene på teamet du leier, for eksempel? Hvem har tilgang til kontoret? osv..
  9. Sjekk referanser. Mer enn selve bedriften, fokuser på menneskene du skal jobbe med. Spør hvem som eventuelt blir din account manager, og få referanser på denne personen. Snakk med kunder som har samme account manager.

Oppsummert

Denne måten å skalere start-up’en på er helt klart å anbefale. Men husk at teamet må følges opp. Det er en fordel å allerede ha et team de nye menneskene skal integreres i. Forvent at det tar like lang tid å “onboarde” mennesker i eksterne utviklingsteam som ved vanlige ansettelser.

WhateverWeb ble i sin tid laget sammen med et eksternt team. WhateverWeb var et prosjekt som representerte en viss grad av “pivot”, og uten hjelp fra eksternt hadde nok Mobiletech AS ikke klart det. ScientiaMobile benytter også eksterne team og har gode erfaringer. Nøkkelen er å tenke på menneskene i det eksterne teamet som egne ansatte slik at kunskap, kultur og eierskap etableres. Dette vil jo være et remote team så sørg for å ha kommunikasjonsverktøyene klare (men post-covid er vel det ingen sak…).

Er det litt overkill og langsiktig med et helt team? Prøv noen av disse nettstedene for å få hjelp til småting og mindre prosjekter.