Rammeeffekten eller Konteksteffekten (Framing Effect)
Hvordan informasjon, valg eller beslutningsgrunnlag presenteres, påvirker valget.
Kahneman og Tversky kaller rammeeffekten et “kognitivt bias” eller tankefeil1. Dette er et begrep i adferdsøkonomien der psykologi møter økonomi.
Er innpakningen fin, er innholdet fint En velorganisert, polert pitch med flotte powerpoints og tilsynelatende god dokumentasjon påvirker publikum til å tro at innholdet også er bra.
Man blir offer for rammeeffekten når man dømmer en pitch på presentasjonen fremfor innholdet....
Forankringseffekten (Anchoring Effect)
Forankringseffenten, eller ankereffekten er en tankefeil.
Vi har en tendens til å legge mer vekt på den første informasjonen vi får om et emne, enn den informasjonen vi får senere. Vi sammenligner hele tiden påfølgende informasjon med den første (“ankeret”) vi fikk.
I en forhandling kan det være lurt å være førstemann til å slenge ut et anker slik at diskusjonen har dette som utgangspunkt.
Det å legge for stor vekt på et bestemt holdepunkt i bedømmelse, som for eksempel når noe som inntreffer først i en sekvens av informasjon dominerer totalinntrykket....